Thursday, 6 November 2008

Mild Depression

Kalau Takde Susah sikit..tp Kalo Ada, Sakit Jiwa

"Ya Allah hindarilah aku drpd ujian2 yang aku tak mampu hadapi..aku mohon rahmatMu agar semuanya dipermudahkan jalannya, aminn..."

aku mmg sbnrnya tension..ammmattt..nyampah pun ada. meluat.

Literature Review
yyess...aku ada maid. orangnya sangat stylo okayyy..rambut blond ye puan2..dressing dia, pendek kata kalo di kalangan 'rakan taulan' die, dia ni antara yang hebat la kot..okey, tu takpa..tak kaco aku sikitpun, lantak dia..kat Mesya pun mana dia nak carik jeans dekat TESCO, dia nak yang dkt JUSCO okaaayyyy...for those yang setakat kenal die sekejap..mmg penilaian pertama amat tinggi.

First two years mmg tip top buat keje, jaga anak2, kemas rumah...semua berkaliber and kalo ada penganugerahan calon pembantu rumah paling versatile... aku bagi la die isi borang! masuk tahun ketiga, aku dah mula start sakit hati... ke aku yang tak sabar? takpe...baca dulu...

Problem Statements:

Housekeeping:
dekat dapur, mmg ada part yang aku tak pueh ati, yer la..ko ckp wat cam itu ini..kang jadik balek mcm style die, lupa agaknya die keje ngan aku...huh...kalo dulu takpe lagi, aku pun banyak suruh die yang masak unless ada special2 ocassion...tp...skang aku dah muak...dah mula tak tahan dengan susun atur barang2 kat dapur aku,memandai2 plak tu.
Aku cerewet okkayyyy...and paling pantang, if sinks aku kotor dan penuh, tambah pulak jenis "tung-tang, kung-kang" nyer style keje...mcm org2 lain pekak ke? Bila tegur, macam-macam alasan dia kasik..boleh?

Well..awal2 dulu, time aku keje..mmg die yang akan masak, most of the times. Tak sedap pun takpe. AKu pun heran napa aku bertahan, sedangkan aku ni paling femes dengan perangai kaki complain..mungkin dia ada amalkan ayat2 ke ape ke, aku tak tahu..yg aku realise, bila dah sampai UK and regnant for Adam, I hate her cooking style, I dont like it at all. Being in UK, pregnant plak time tu...mana nak carik nasik (am a nasikperson, org kampung la katakan). so balek2 lab, penat2 pun masakla sendiri...it's good la kan masak sendiri, dpt la monitor penggunaan bawang, rempah segala. Kalo tak...itu habis cepat ini habis cepat...yang aku realise, kicap aku cepat abis..hahhhh...die suka minum kicap okkkayyyy.

Indeed,after stop eating her masakan...aku dah mula perasan banyak perkara annoying yang dia buat and dr dulu aku tak perasan dan finally, now aku yang sesak dada!

Household:
sbb bukan mak apak die yang beli and keluarkan duit, so die dengan senang hati pakcik makcik die dekat jawa, surabaya tuh belasah jer guna, buat ape nak jimat2??potong la bawang banyak2...lebih...buang, bukan aku yang beli...kain baju, basuh la banyak2..bukan aku pun kene bayar letrik, sabun alaaaa...bukan duit aku yang beli...basuh kain buruk dapur guna washing machine yer ladies and gentlemennnnnn....nak best lagi? hahh...basuh campur dengan baju2 biase....hiarghhhh...sbb ape? sbb dia ingat aku takkan check ape yang die buat...mmg Tuhan nak tunjuk dekat aku di pagi itu...dahtu, malam2 mentelaah TV, hah...skang aku dah suruh hubby aku lock channel..hehehheh....dah time tido, tido la kan?

Conversations:
hahh...innnnnniiii lah yang paling aku sakit jiwa. banyaaaaaaaaaaaaaak sgt complain and tokok tambah, tak ingat agaknya keje ngan aku, aku yang bosss. pastu, yang bestnyer..suka curik2 dengar setiap perbualan orang.. kalo aku ckp itu die akan jawab ini, ko tegur yang ni, die akan jawab itu, pendek kata..semua die buat tu ada alasan, so aku tak buleh nak complain. helllooo.....

bila anak2 aku jatuh, mesti la sound suruh berhati2kan? buleh jawab kat aku "Danial yang nggak tahu naik gelongsor itu" *&&^%%$$#@..sbb tuh la aku hire dia...suruh jaga budak yang belum tahu nak jaga diri sendiri tu...haihhh,payah. Aku keje ngan die ke die yang keje ngan aku? Dengan kawan2 aku pun dia main sedap ckp jer...mcm colleagues2 dia. kadang my frens were like..."hrmm...aku kawan si sufee ke kawan bibik neh?"

and the BEST part is that...kalo lelaki, layanan die akan berubah dari B- kepada A+++ yer tuan2 dan puan2.....aku tanak komen banyak la mende ni, Nauzubillahhh. cuma, time balek Mesya ritu since aku tak bawak die balek sama (helo, GBP800 nak sedekah kat die??kem salam!) and sbb her visa tadak, tgh renew...aku tinggal die kat umah kawan aku kat London...shian kawan aku tension maid aku macam dok ngendeng ngan hubby die...arghhh...migrain aku. Ingat dpt la ringankan beban keje die, lagi tambah masalah ada lah.

She sometimes try her luck on my hubby too...series, tak risau? huh..maunyer tak. kalo berdialog, dialognyer lebeh2..hatta bila gelak2, tawa dialah yang akan lebeh2...eiii...ape2pun aku dah sound aar ngan hubby aku pasal this situation. So, mintak2 jauhkanlah. Sbb, bab2 ilmu syaitan ni dah diluar bidang kuasa, ANYWAY tak kan jadi tanpa izin Allah...so, ape jer lagi yang mampu aku buat, banyak2 lah berdoa....

Future Plan:
haihhh....as for now, I dont have much choice..she is in the process renewing her visa as UK Domestic Worker with me, menyesal pun ada renew hari tu. Tapi, according to my MIL, she is seriously nak keje lagi ngan aku. Hari tuh aku dah bengang gila sampai SOS kat MIL, yer la mak aku mana penah handle orang gaji, die housewife. Balek2 aku yg kne marah. ckp pangai aku huduhh. So, suh MIL dtg monitor, takut la plak die buat tak elok kat anak2 aku. Time tuh sbb first time aku meletup marah, sebelum ni aku simpannnn jer semua. huhrmmm...pangai macam dah OK kejap. Yang pasti, aku kene gapkan antara aku ngan die. Tak boleh garang sangat, takut kang die penaya anak2 aku. Cuma, kene tegas.

Disclaimer:
Please take it positively. Aku tak berniat nak buka keburukan/keaiban die yang juga makhluk Tuhan. Setiap orang ada baik buruk dia. Cuma sama-samalah kita ambil ikhtibar, especially for those who might be need a maid in their family. Please be aware, jgn bagi muka sangat. I admit that there are some positive things about her, it just that not convincing enough to be published. hehhehe. Apa-apapun, thankful jugak so far tak jadi mende2 yang tak masuk akal atau buat aku hilang akal. moderate. wasattiah. ok

7 comments:

ARNI YUSNITA AHMAD said...

sis aduh macam2 la peranagi maid ni. Hari tu g umah kakak kwn, samelah mcm ni jugak, keje tak berapa kuat melawan. Harap2 di jauhkan la benda2 yang tak baik.

comey_lote said...

hantar balik je tak bleh ke?
well, it's always easier to be said than to be done kan..

S.u.F.e.e said...

arni: itu lah skang ni tak banyak choice sangat, akak tgh study..susah. payah betol. mintak2 jauhkan la ujian2 yang akak tak mampu hadapi

comey lote: mmg Aug ritu dah nak antar balek, but MIL kata sabar dulu sbb keje die OK, I mean jaga anak2 alhamdulillah setakat ni, mulut dia Ya Rabbi..so dah ter'renew' visa dia pulak..duuhhhhh...

ayu diana( kakak mekliz) said...

haha sufee...kak ayu dah 4 maid within 4 years okeh..yang pernah kapel ngan pakguard(nepal) apartment kitorng pun ada..yang tua asik tdo pun penah..dapat yang bagus setahun je kekal sbb nak balik nak jg cucu and the new one..budak (umur 16 thn okeh) tp kerja alhamdulilah.but ms mula2 dulu pernha kantoi sbb dia marah anak kak ayu..masuk2 rmh je dia plak kena jerkah.. "igt ni, anak² saya, saya ngan tuan je boleh marah okeh!awak takde hak nak marah dia wpun dia wat salah"..hmm tp tak pakai maid huru hara plak hidup ..pg2 nak mengusung anak2 bawak g nursey..

S.u.F.e.e said...

Ayu Diana: hiiiiiiiiii...sangat sakit jiwa..dah la umur die tak byk beza ngan sufee, suka menjawab tuh paling geram...rs nak jadi hantu raya pastu cekik dia!

asnida said...

Maid ni memang macam tu, kadang2 rupa macam tapir tapi ada hati nak ngorat laki kita (jahatnya mulut aku...), but at least if she's there n she's good to your children, I pejam mata aje kat benda2 lain selagi boleh tahan sebab susah gila nak bawak dia gi UK, dahla u nak study lagi. Aduii....

S.u.F.e.e said...

ayu diana: hahahhaha...sufee mmg tanak tunggu jadi hantu pun, skang je rasa nak cekik2..winter ni die on booster mcm mak apak die jer byr...duhhhh

asnida: tue laa..ada hati nak ngorat majikan taktahan ni...cuma takut jer pulak die jampi serapah duuhh..nauzubillahh!