Saturday, 6 December 2008

Damia's fingertips

Damia's fingertips burned..

Date : Wednesday
Venue : Kitchen table top, Wistanley Court
Time : 11.50am
Guilty: Ayam + kambing = Bibik

Haiyaa...geram sungguh aku, tiba2 je Damia meraung lain macam. Aku kat dalam bilik nak siapkan dokumen penting. Keluar je bilik, tengok bibik panik berlari masuk toilet, muka dah panik gila...

"kenapa dengan damia?"
"tadi...diya yang mahu dudukk atas meja dapuur itu, lepas itu tangannya terkena dapuurrr"
*read: salah anak aku dihighlightkan dulu hokay.

"saya dah kata byk kali, kene la hati2..budak2 mana la reti nak pikir mana bahaya mana tidak"
"kalou saya tidak angkattt, nt die juga yang nangis mau naikkk"
*boleh? kirenya damia yang kecik tuh la yang salah

aku...malas nak bebel secara rasmi lagi, panik damia dok meraung macam takde tanda2 nak berhenti, call hubby..call GP, nak slot appoinment. Nasib baik dpt slot in jer, agaknya emergency kot, nak2 die tahu budak 3 yrs old. Hubby aku pressure aku suruh cepat, sampai..

''you buat ape lagi, takpayah pakai tudung2 la"

hahahhah, aku tahu la mende tu masuk 'account' dia kan...

maka pergilah aku ke GP, damia nangis dengan 300desibel setiap 5 saat, agaknya tangan die pijar..burning process kan..so, tgh2 drive tu keluar la segala jenis cerita, lagu, selawat...semua iklan kat tgh2 jalan tu semua aku baca...tapi being Damia...menagis lagih sedapppp....yer la, sakit kan...dah sampai GP pun gitu..nangis kuat jugak, tiada pengurangan pun..tapi bila nurse suruh letak under running water tap for 10-15mins (read: kalau tangan anak2 melecur, terus letak under running water tap to reduce burning stage. It is far better than apply burnol ke ubat gigi ke).

Then barulah Damia benti nangis..air sejuk kat sini..korang bayangla sejuk macam mana...tapi Damia insist nak letak tangan die bawah air sejuk tu jer, sampaila tertidor2.. aku plak takut tangan die beku...bila time nurse nak letak ubat n nak balut, die terbangun..haiihhh...sambung menangis lagik..sampai la jari last or ke 4 kene balut, barulah die senyap...

pastu keluar GP, nak naik kete siap posing2 ala Mulan (her favourite movie)..


Ni depan Newnham GP iaitu tempat rawatan..Jumaat kene datang balik,appmnt kol 1.45tghari


Jumaat tu, dlm kol 11am teacher Damia call, ckp glove Damia da tercabut..so, kene p amek, awalkan appmnt dekat GP. Aku tgk2 tangan Damia dah jadi cenni...dari 4 jari yang melecur, teacher die balut kelima-lima jari die!


Then, lepas dressing kat GP on Jumaat..kitorang ke town untuk makan2. Nilah rupa tangan Damia selepas dressing kali kedua. Nurse kata, retain until Monday and come for next dressing.
Aku tgk, semalam lagi kaler bandage dah jadi coklat.

Aku harap ianya bertahanlah sampai Monday...aminnnn...


balik rumah, hubby amuk gila dekat bibik..die buleh buat muka stone gila.
Sib baik hubby aku kene gi keje balik, kalo tak lama jugak la agaknya die bebel..
yang sakit hati nyer lagi..she didnt even say sorry...duhhh...mana nak sejuk hati.
hubby gi keje, sampailah time aku...

kali ni, aku naik hantu...tapi dalam keadaan yang amat terkawal (yer la kang ada yang bertumbuk2 plak)..time ckp, dalam kepala panas sangat. topik2 yang aku cover adalah

"kalo rasa nak keje lama dengan saya, keje baik2. saya dah lama sabar. saya tak teragak2 pun nak hantar bibik balik skang. Kes mcm ni bukan kali pertama, bibik kene jaga anak2 saya betol2"

"Kalo rasa tanak keje dah, boleh carik keje lain, bayar balik semua belanja yang saya dah keluarkan untuk bawak bibik datang sini, saya habis RM8,000 nak bwk bibik datang sini. Hari tu saya re-new lagi visa bibik keje kat sini. Kalo rasa keje ngan saya gaji sikit, pergilah mohon keje lain, bibik boleh keluar dr rumah saya bila2 masa lepas cukup gaji bibik untuk byr balik duit saya. Lagipun, sebelum dtg UK, saya dah ty bibik betul2..bibik setuju nak ikut dengan kadar gaji yang dah dipersetujui. Kalo bibik ingat bibik ke UK nak jalan2, bibik silap. Saya ada banyak tanggungjawab lain"

"saya pun tanak simpan org yang tak series keje. Saya ada banyak lagi masalah nak pikir. Nak tambah masalah bibik lagi. Pada saya, bibik tak hormat majikan, bibik rasa bibik bagus..bibik terlalu selesa, suka komen, suka nyampuk..bibik kadang2 lupa bibik tu kerja ngan saya. Bibik susah mintak maaf kalo buat silap. Keje2 bibik skang pun makin tak elok. Saya banyak tak puas hati. Bibik kene pandai bwk diri, bibik jgn amik mudah. Saya tak kenal mcm mana asal usul bibik, saya tak perlu carik alasan untuk buang bibik. Kenapa 1-2 tahun pertama keje dulu OK, lepas tuh skang makin naik minyak"

"pastu, bibik suka buat perangai ikut suka hati bibik, rasa nak masam...masam..rasa tanak ckp ngan org..tgur pun tak jwb. bibik keje ngan org, bukan dengan pokok...bibik kene ingat tu. Kawan2 saya bibik takleh nak wat mcm kawan2 bibik, kene hormat mereka..baik mcm mana pun dorang, bibik still kene hormat..takleh suka2 nak komen2 orang..biyarlah dia masak sedap ke tak sedap ke, baju pakai lawa ke tak kene ke...bibik takleh nak komen. Saya sendiri tak pernah komen yang mengaibkan bibik, btol ke tak?"


ituh antara ayat2 akulaaa..dah tak ingat semua..last2 tuh...sbg penutup...

"Saya tahu setiap org akan ada lebih kurang dia. Tapi, kalo die hormat majikan die, tahu bila perlu mintak maaf..okaylah. Bibik jgn ingat bila bibik lebih tua dari saya, bibik boleh memandai nak komen itu ini. Saya tak suka. Kalo saya nak tegur bibik, itu hak saya. Saya byr gaji bibik untuk keje ngan saya, mesti saya nak bibik buat keje ikut cara saya. So, betul2 saya ckp..kalo rasa dah tak minat dengan keje ni, boleh berhenti. Tak payah buang masa dan duit saya, saya hantar bibik balik, saya nak carik lain"

then..die nangis....huhhh.....mintak maaf. Aku, malas nak involved dengan feeling jawa ni..terus angkat kaki, nak smbg keje..dah!

mudah2 han die berubah kali ni betol2 la..sbb aku tak penah tegur die cenggituh skali, ugut nak buang keje...series la plak, malas dah haku nak pening2 ngan helper ni. Banyak risiko, bengkak otak aku. So far, keje2 die OK dan biaser la lepas kene BTN ngan aku..doakan lah ekk..biyarlah semuanya berjalan dengan baik lepas ni....amin!

6 comments:

SNS said...

kesian damia...

SNS said...

aku tag dah ko...

asnida said...

lor kesian damia..... memang if kena air panas the first thing kena buat lalukan bawah air paip sejuk, dulu my son adam kena air panas memenag letak air batu tapi dia pulak nangis sebab takut, tak macho betul.... hope damia will recover soon.

Selamat Hari Raya Aidil Adha!!!

S.u.F.e.e said...

belle: aku mcm dah penah buat jer TAG tu..kene wat lagik ka..okeh nanti aa

asnida: thank you, happy aidiladha too..meh meh cepat maghi sineh, mari meriahkan lagi malaysian di Cambridge!

comey_lote said...

kalau saya, saya anto je dia balik!!eeeiii...but it's easier to be said than to be done...kan?

naza said...

hi..ni comment flashback..i had enuff wif my maids..dlm adib x sampai 3 thn dh tukar maid 3 kali..that's why b4 dtg uk, pk habis2..last skali tak bwk maid..mmg pening n sgt letih coz dh biasa sgt ade maid..but the best thing..hati senang..tak pyh membebel hr2 mcm kt msia..tp sufee dh ade maid + 3 kids..just be more firm n jgn bg muke..indonesian if more than 2 yrs mesti lemak nye..hehe..just an advice!!