Wednesday, 10 December 2008

Potty Training

Just wanna share how do I start potty training for my twin..

sebagai pengenalan..
aku mulakan dengan usaha aku nak hentikan puting n doll busuk..
susah juga part neh
at last, bila dah smp UK baru leh stop..

Umur dorang dah 2 tahun lebih dah time ni..dah tua..
Danialnyer puting, stop bila kitorang kat Paris
firstly ayahtok die yang hilangkan tiger busuk die
then alang2 dah tak cukup set, maka
ada la alasan paling mudah untuk aku hentikan sumernya
alhamdulillah cubaan pertama terus berjaya!

Damia pulak doll busuk dia 'cow' (die ada smp skang)
cuma..her puting aku gunting...hehheheh
ckp cow die yang makan..hahahhaa..terus die
gaduh ngan cow die, punish segala mala...
marah la kononnya...terus lancarkan perang dengan cow dia
alhamdulillah, akhirnya berjaya stop puting and cow..

to introduce...
nilah "tiger" and "cow" derang...



tang potty training ni...
agak susah juga nak mula
until.... I give birth to Adam
so 24/7 ada kat umah, senang sikit nak monitor
then only I can intensively start the potty training
jimat nyah...pampers sekali beli berapa pound
dah la 2 orang..Damia size XL..lagi la mahal
so, berbekalkan azam nak berjimat cermat..
maka aku pun mulakan la potty training...
belajar drpd Pn Zuraida kite yang merangkap jiran muhibbah aku...
(apa kabar la dirimu skang...hehhehe..)

1st week.....
========
aku beli potty trainer dulu la kan...mobile punya, bukan jenis yang letak atas toilet bowl tu. then aku mulakan dengan tak pakai apa2, not even training pants...tapi pakai pants and trousers la kan.

aku akan tanya dorang every half an hour...then every 1 hour aku suruh dorang sit on their potty, eventhough dorang reluctant gila..dorang kene dok smp la dorang wee2 atau poo2

potty tu plak aku letak depan TV hehehhe....so duduk la korang. awal2 dorang mmg takkan wee2 punya kat potty dorang..selalunya akan end up dengan nangis2 ...terkepit2...yer la tak biase kan, mesti dorang rasa akward and nak 'buat kerje' dalam pampers jugak...

takpe..kene banyak sabar...

satu lagi...mesti akan ada 'accident2' apabila dorang cuma kasik short notice (selalunya awal2 mmg akan basah jer la)

2nd week..
=======
aku dah mula gap kan sikit tempoh untuk dorang dok kat potty dorang..tapi mesti sentiasa tanya every half an hour....mesti dorang irritate gila...hehhehe....so, now every 2 hourly aku paksa dok atas potty. Dok sampaila dorang wee2 atau poo2...kadang2 tak wee2 pun..tapi takpe..biyar je dorang duduk. Lama2 iAllah dorang akan get used to it

3 week...
=======
aku dah stop scheduled up dorang spy dok atas potty...tapi cont asking them...nak wee2 tak...nak poo2 tak....jawapan akan dua cara

1. "No"...mmg no semata tanpa ada unsur berpura2..you know you kids better kan..
2. "No" ...dengan tangan terkepit2 - maka suruhla dorang dok atas potty
3. "yes"...selalunya dorang akan straight go towards their potty...jgn lupa reward dorang apabila
dorang dah abis task tersebut....kononnya satu achievement mcm...ermm..publish paper kat international journal la kan....heheheh

tapi...kadang2 akan ada accident..depends la pada kiddies tu..in my case, Danial yg normally akan 'ter'accident and ambil masa lama sikit nak 'recognise'. Maybe takleh nak kaitkan wee2 and poo2 tu ada relation dengan........

"kene cakap mommy ni...."

or

"do something...."

or

"go to my potty......."


...hehhehe...it will takes a while ...give them some times...jgn pressure kalo kene bersihkan segala carpet n sofa...

so, kalo keluar jalan2 pun penat la sikit awal2 dorang tak pakai pampers ni
setiap sejam je akan bwk dorang masuk toilet...
then kadang2 berjanggut dalam toilet tapi tak kluar ape...biaser la tuh..

and all in all....
dalam sebulan tu...dorang dah biaser dengan routine baru dorang....
iAllah...time ni baru aku beli potty yang letak atas toilet bowl tuh
dulu time start mende ni, aku still kat umah Churchill...toilet cuma 1
and ada kat tingkat atas...huhhhhhh....risky sangat
tapi skang dah OK sangat dah...

jimat la jugak duit aku...yang bestnyer ada pengurangan barang bekalan nak kuwar jalan2....
pampers yang berkeping2 tu cuma akan digantikan dengan dettols wipes jer...
utk wipe mana2 toilet bowl yang kurang kids friendly...

so, itulah cara aku potty train my twin...
lain kiddies lain cara dia..
even Danial and Damia pun tak sama
so mommies...kene sabar okeh...

Selamat Mencuba..........

2 comments:

Muslimah Perth said...

ditujukan utk aku ke nih ;p?
maceh..akan ku cuba esok.. masih tak berjaya lagi nak poo in the toilet.. weewee dah pass with flying colours. ntahla, penat aaa, lagi dgn awek kecik nih dok obses dgn mommy dia.. pergh, menguji keimanan tul

S.u.F.e.e said...

hehehe..mmg sbb ingat kat ko la, tu yg terpanggil nak menulih pasal potty training..(mcm la hebat sangat kan)