Monday, 19 January 2009

Anak-anakku



















and this their picca at 2 days old...

Lepas entry birthday ritu, bila jumpa gamba ni..tingat plak zaman pregnant twin. Yer la, mana aku nak tahu ape pengalaman mak aku kan?So, ingat time preggy seniri...

First time tahu conceived, stdnyer mmglah akan mabuk tahap gaban. Tambah plak dengan pangai ngada2 aku yang cukup jati..makanya bila tahu yang diconceivekan itu adalah twin, mmg bertambahlah morning sicknessnyer. Namun, alhamdulillah tak sampai tahap warded . Tapi...first trimester tu mmg mabuk tak hengatnya. Takleh bau org menumis..takleh bau telur goreng, bak kata hubby aku...semua bende bergoreng la aku banned...hiks..lepas2 tu, dah okay...cuma selera makan tu ikut time jugak...

Masuk 6 bulan jer..dah bleeding. Dekat Alamanda plak time tu, hahahah...so, kene la rush pergi HUKM . Sib baik ething dah prepare kat dlm keta jer. Lagipun, dah penuh kepala aku dengan pesan2 doktor2 agar kene sentiasa standby, carrying twin kan..pergi HUKM kene prosedur segala, warded satu malam kat dalam ward labour...pastu kene transfer plak ke Pantai, sbb tak cukup ventilator..warded lagi beberapa minggu...huhh...amat2 la bosan. Doktor sebolehnya nak hold baby selama yang boleh, takmau premature. risky katanya...

Tapi, menjadi aku yang sememangnya banyak songeh....aku tak tahan...tak larat dok melangut kat sepital..so, mintak balik umah. Setelah Dr. terpedaya dengan janji2 manis aku yang tak akan itu-ini, maka balik la aku ke istana hinggap di Putrajaya...x sampai seminggu balik..false contraction muncul dan akhirnya tersadai plak aku kat Hospital Putrajaya. Setelah beberapa minggu dok telan makanan sepital, maka satu hari Dr find out yang Danial punya jantung dah slow..kene emergency operate. Aku dah kata, operate awal-awal tanak, hehehhe..tunggu punya tunggu pun premature gak..so, janji nak operate kol 2pm..tp jadi 4pm..

So, before operate ada ubat yang aku kene telan, aku mabuk tahap gila, shivering..muntah2 and finally they decide to bius semua, ape ntah istilah dia. Yang pasti, time dorang keluar dr perut tu..aku dah 80% takde di alam nyata. Maka, setelah hampir 2 bulan dok keluar masuk sepital, kene bedrest sana sini..pada 8hb Aug 2005, dengan pemotongan perut sepanjang 5" pandai2 jer aku..alhamdulillah twin selamat dilahirkan pada pukul 6.05pm and 6.09pm...


Last pictures in my mind were..

...terbayang mata Danial yang terkelip2 tengok aku..time tu dalam lalok2 nurse paksa gak aku cium dia....agak kelam la warnanya...

...damia pun sama...lepas test volume vocal masing2...semua nurse suruh aku cium...


So, nak share their passport piccas...hahahaha...mcm kelaka nengok muka Danial.....dia lah orang pertama keluar...dengan underweight 1.5kb nyer, dengan nangis kuatnya nangis kuat tu smp skang benarnya..kesian, kene warded dekat NICU dulu..maka, di situlah Danial mengasah vocalnyer sehingga mendapat gelaran Raja Nangis dan terkenal di pelusuk NICU ittew. Time ni dorang almost 2 tahun..






















Ni Damia @ amoi gemuk...time keluar dia 2.1kg..pagi2 muka dia lah first yang aku dpt tgk, Danial ada kat ward lain...shian dia...




















Ni plak Adam...hehehhe...muka tekejut tgk camera agaknya. Adam lahir di Addenbrooke, Cambridge dengan normal birth, di mana iAllah takkan ku cuba lagi selepas ini!





















Lahir dengan berat 2.2kg, considered tiny baby dekat UK ni..so kene tahan about a week dekat Sara Ward. Alhamdulillah ada Belle, Zue and Zura yang setia melawat dan membantu aku time tu dan waktu dalam hari. Thanks korang...moga Allah dapat membalasnya. Dorang sangat banyak membantu...tataulah kalo dorang takde, mesti lagi pening hubby aku. Edot n As pun dtg lawat aku...itu pun buat aku happy sangat...yer la jauh dr parents, first time normal labour plak tu...tok guru pantang pun Maza n bibik jer...

Okaylah...itu sahaja buat kali ini....nanti balik Mesya dorang balik asing...huhuhuhuks...mesti Mommy rindu nanti..


5 comments:

Hana' Yusuff said...

Sufee,Happy Belated Birthday!

best pulak baca pengalaman2 tu..sempoiii

tak mo bersalin normal dah?kdg dengar dari org belah2 ni selalu sengal2 dan sakit kat perut ke bawah+x leh angkat berat2.. normal pulak putus urat2..

hana 2-2 normal.. huhu.. tp yg sulong tu lama sakit banding yg ke 2. dan 2-2 pun amik epidural.. huhu ..kurang sakit.tp pendapat tu ada mcm2 ek.. bersalin kat tpt org mcm ne pengalaman nya?

ARNI YUSNITA AHMAD said...

wah I think pregnancy is so sweet hehe. But twins punye experienced tu mmg scary sikitlah hehe. Btw Ur kids mmg comel.

nanako said...

supee.. pengalaman bersalin ni sgt bermakna kan?walaupon sakit tp puas hati :D cmne kalau twin lg lps ni... ehehhehe

YuS~N3 said...

bakpo tok kelik sekali nyo?

Asmida said...

sungguh tidak kusangka teruk gok maso mu nok bghanok ko twin tuh. tapi takpe, berbaloi sbb anok mu kiu-miut. meh la kito jupe.