Wednesday, 21 January 2009

Twin & Nursery

This piccas taken when there was a photo shoot at their school.




Actually last September baru twin totally schooling at West Cambridge Nursery. Takde coti-coti ikut mommy balek Mesya dah =D. Kalo dpt Nursery School mesti even better, dpt hantar pree for two hours. Alhamdulillah, we got government funding and the fees is 50% off . But, since this is one of the Day Care Nursery, there is certain amount yang still kene bayar. Tapi takper lah at least ada la pengalaman untuk dorang.. apa yang aku sangat risau is pengaruh sumatera barat maid aku menular lebih banyak...so, baik half of the daytime, twin dekat school..balik dorang kene tidor..kol 5-6pm me n hubby akan ada kat rumah dah.

Perlu kah risau sebab:

1. Wpun berkali-kali sudah diberitahu, maid aku masih mengekalkan bhs ibunda dia, yg amet2 pekat..kadang aku seniri pun tak paham. Padahal dia boleh jer, diulangi...BOLEH cakap bhs melayu...bengkek jer aku. Nanti anak seniri boleh? suka hatilah nak multi language ke ape ek..mengajar bhs untuk anak2 aku..dah tak masuk job description okehhhh..cermin!!

2. Twin mmg sgt suka mentelaah TV, so..most of the time dia akan turut serta dan dengan bangganya MENTRANSELATE bhs English tersebut ke bhs ibunda dia, boley?? Sama ada die nak buktikan kan anak2 aku die tere omputih atau takut anak2 aku tak paham..Wallahua'lam..

So, me and hubby decide hantar la jugak twin ke school. From my point of view, twin have had quite good experience so far. Kalo tgk pada gamba2 aktiviti dorang, mcm dorang enjoy..They are placed at Toddler 4, which majority of their classmate 4-5 years old. Twin will be 4th this coming August. Kira macam lompat kelas pulak , sbb nursery tu ada je kelas Toddler 3, but nape ntah die letak twin kat kelas Toddler 4. Maybe time tu takde kosong.

At first macam agak risau..nape tak masuk Toddler 3 which is the right place for them, spt biasa mak akan tidak berpuas hati dan akan dispute. But hubby tanak argue..die kata maybe better since twin will be adapted with older kiddies...aku pulak cuak takut dorang kene buli, nak-nak Danial yang size nyer sesuai untuk Toddler 2. Awal2 dulu Damia asyik tunjuk mcm mana fren die buat kat pipi dia..kene cubit bagai...mesti la mak risauuu....cuma sekarang suda OK..

Here some piccas kat school. Bila ada dorang letak kat board, mak pun snap la kan..so agak blurr2 ikan...ngeh ngeh ngeh...cuma according to their teacher, twin takkan main sama kat dalam kelas, Danial more to electronic device and Damia more to girlie2 stuff. Sama-sama wat hal senirik...isk...tidak berapa bagus neh
























Ni tatau ape Danial tgh buat, syok semacam..ye ye je kan Abam!!
























Cuba tgk mcm mana perbezaan susunan warna Danial and Damia. Berbeza kan? Awal2 dolu me n hubby ingat Danial ni Colour blind...die mmg takkan recognise green and yellow...skrg alhamdulillag dah kenal. So, in certain aspect..their development is totally different. Interest pun lain...mmg sangat tidak serupa.




...and Damia will arrange that buttons/bids accordingly...sangat particular macam haku

















Their whole classmate and teachers...ni aku tak order lagi, amek kat website bounty jer..









Anyway..both of them mmg sangat protective..heheheh..especially kalo bab2 kene punish. Huihh..kadang2 tu susah nak punish sbb masing2 akan protect each other, termasuk Adam yang juga akan bebel bising dalam bahasa dia. Haiihh..besok2 ada yang sama2 sembunyikkan rotan mcm aku n abang aku buat dolu2....hehehhehe..kat mana nak tumpahnyer kuah...

sob..sob..Mommy gonna miss you.....



3 comments:

Hana' Yusuff said...

mmg lain betul nampak twin ni .. tp best gak, dpt sepasang terus...
mmg family ada twin ke?
masa baru bersalin, haru juga kan nak urus 2 baby sekaligus

sufee dah dpt harga? ramai nak beli juga?

Muslimah Perth said...

oohh..so cutela.si damia leh geng dgn adam (suka sgt susun bende ikut color)..kdg2 rimas gak aku. amin block kena susun ikut kaler dulu baru leh susun buat rumah..:)..very unboyish. dahla aku belikan dia set masak aritu (kitchen set)..hehe. nasib hafiz tak bising

naza said...

hiyee sufee..
emm twin pegi skool..Adib went to playschool gak..but 2 1/2 hours everyday..but it's good..at least now he can speak better english..orait keep updating..nak jumpe, tak sempat2 lagi..

ta, luv.