Tuesday, 13 April 2010

Ibu yang jenis apakahh...

saya nak cerita, incident petang tadi. fresh lagi ni.

tadi, tgh naik escalator.. skali dgr kecoh2 org bising. aku smp jer the next floor, barulah perasan..yg org dok kecoh2 tadi adalah ada sorang budak kecil (2-3yrs) naik escalator, sorang2 and she was right behind me, about 6-7steps. ok. dia dah selamat jatuh tergolek and agaknya dah bbrp kali tertonggeng dkt escalator tu.

aku yg dah sampai kat atas ni, of course la panik!!!!!!
read: dah la few years back, anak buah aku senirik yang sangkut dekat escalator di Billion supermarket KB-fobia ok! even aku takde kat tmpt kejadian, tahu pun through paper, buleh??

ok, sambg citer.

lepas dah panik, dengan menggelabah terus balik ke escalator nak angkat budak tu. time tu dia dah selamat dr tertonggeng2 and terduduk dkt escalator (tp facing ke belakang).kiranya time angkat dia, aku angkat dr belakang. dia dah nangis2, mestilah kan?panik, sakit, malu, takut semua ada la kot. aku n hubby plak, dok carik2 mana pegi mak dia, takkan tak perasan anak dia takde?mashuk sgt tu membeli. anak dia dah siap bleeding2 dah, baru nampak muka. nak tahu apa action dia:

1. HANYA menunggu dr level bawah and expect her small, bleeding daughter to come down herself. obviously she can see that her daughter is crying (fine la kalo tak nampak she's bleeding) and few peoples dah tunggu kat level atas. nak expect org yg tolong angkat and tolong hantar ke bawah ke plak?ok, I dont mind la takat nak htr turun pun. kalo dia tak appear td pun mmg haku akan carik or do something. cuma, yg aku herannya... tak panikkah dia tgk anak dia dok nangis2 kat atas and org ramai dok kerumun? ke malu? eh.. tak paham!

kalo aku, gila gelabah ok. tgk anak dah selamat naik escalator tu satu hal, panik wether anak ok ke tidak satu hal. sah2 budak tu nangis. hati ibu, tak risau kah? tiada lgsg effort bergegas2.. siap ada few org len yang buleh smp dulu before her.... jauh skali la nak time kasih kat org2 yang tolong anak dia... heh, itu aku tak la lapar pun.

2. MARAH2 anak dia. sesampai jer kat anak dia, bukan dia nak pujuk.. sampai2 jer marah2 and bebel2 persalahkan anak dia, budak yang sah2 lagi kecik dr dia. budak yang sah2 belum pandai fikir apa yang bhy apa yg tidak. budak yg mmg perlukan mak apak dia utk jaga dia. kalo dia wonder-off too far pun, take the good care of your belonging buleh?

tadi, that children... obviously need her mother to comfort her. dia dahla sakit, panik, malu, jatuh tergolek sgala... at least one hug should be enough. Takkan time ni nak sebuk salahkan budak tu yang jalan2 sendiri? helo, nama nya pun kidies.......

3. BERLALU pegi begitu sahaja tanpa ada rs nak terima kasih!! where's your manners? I believe she's a muslim. panik?malu? as for me, manners will always be with us, no matter where u are, what had happened, who are you dealing with...

no wonder la org buang2 bayi bersepah2...

mcm2 peel ibu kat dalam dunia ni. so, ingatkan diri aku skali.. to be a very good mommy. yer la.. sometimes, accident does happen.. yes, I dont know exactly how they feel. But I am a mommy too. the way we handle the situation. pls dont let other people judge you the way you dont want it to be...


yang emosi




7 comments:

Muslimah Perth said...

gile horror cite nih. kesian gile. tak fhm la manusia macamnih. ntah anak dia ke tak pee. maybe anak tiri kot ;p

S.u.F.e.e said...

sheri,

hehehe.. aku ngan maza mcm speechless dgn respond dia. org sekeliling yg dok marah2 mak budak tu dulu.

and I was like what the crap? helo, mak dia ke sapa dia ni??

zue said...

giler betul mak dia tu. kalau aku dlm situasi tu, dah melompat free style nak selamatkan anak.

kenapalah manusia ni kejam kan? Dia takde perasaan kesian ke kat budak? bukan takat budak, anak sendiri plak tuh!

ish! emotional giler skang ni... baik aku stop here... kalau tak, komen aku lagi panjang dari entry mu ni.. hehe

S.u.F.e.e said...

zue:

tu la hok aku tok pehe. mcm blurr... kalu aku la tgk anok bleeding, darah dok titik masuk dlm mato, mmg akan lompat ke terus naik, tok panggil2 suruh dio turun sendiri!

maizmalik said...

ish tu la...mak2 zaman sekarang.takdak kasih sayang sungguh.bihtu nanti dah besar, anak pun tak kisah dah kat mak pak. mak dia nak jaga ego dia la tu, nak tutup salah dia. kita ni pun manusia, memang akan buat salah, kekadang terabai anak kita ka apa, tapi jgn la pastu marah anak tu plak.tu anak ada la jugak buat salah, mak marah. aku pernah tgk, anak tak besalah pun, halang jalan mak dia time kenduri je pun..punnnn kena marah macam ngan hapa ja ngan mak dia. and cari kasut nak pakai tak jumpa..pun kena marah giler ngan mak?! no wonder anak dia pun jadi perangai camtu huhu apa lah nak jadi...

KV said...

tumpang emo. Wujud jugak manusia lagu tu!

S.u.F.e.e said...

maiz: mmg tak patut kan.. kalo aku sure mcm nak peluk (ober sikit!) ckp thank u tlg selamatkan anak aku... and of course akan terus dukung anak tu

KV: hi.. hehehe..tu la, harap2 kita tak jadi lagu tu :) kalau pun anak dah berbelas2!! hehe