Monday, 14 March 2011

Berbudi bahasa, tahu tak?

memang patut orang kite ada perumpamaan berkenaan budi bahasa, sebabnya kbykn orang2 di sekeliling kite kurang tahu untuk berbudi bahasa. ok, aku akan buat entry ni sepositif yang mungkin walau dalam hati aku mendidih2 rs nak memaki hamun.

personally, cukup hangin ngan orang yang tidak tahu berkomunikasi secara berhemah, lebih2 lagi bila ianya melibatkan perkhidmatan pelanggan. kenapa ye? aku mmg ckp hot bila jumpa or kene berdepan dengan orang2 cenggini dalam urusan jual beli or urusan2 di kaunter2 pertanyaan or service provider. kenapa, susah sangat ke bila nak kene bercakap scara berhemah dan tidak mengundang rasa nak maki daripada pelanggan? tahu tak bahawa setiap urusan jual beli tu melibatkan duit, bukannya tayar buruk? orang nak beli barang dia pun dilayan mcm nak carik gaduh. belum lg dia kene kasik percuma barang2 tu. kalu takde small change pun kene marah, heh..

lagi satu kalo dekat kaunter2 pertanyaan, orang berhenti, nak bertanya. nak bertanya sebabnya taktahu or perlukan panduan. apa guna nak duduk di kaunter helpdesk kalo kejenya nak bergayut di telephone, or tidak mempedulikan customer yang tercongok tunggu mcm tiang JKR. takde sense of urgency kah? agaknya zaman dia skola tak sempat belajar pendidikan moral oo takpun, customer yang dtg melongo kat depan hidung dia tu sbb nak tgk muka dorang yang gojes tu and ukur size lubang idung dia T___T.

kalu service provider yang ada hotline utk pertanyaan ikut phone pun sama. MOSTLY lebih banyak bende yang tidak tahu daripada yang tahu. bila tak tahu plak, dengan bijaknya pass the line to those yang JUGA tidak berapa tahu. pastu pass lagi dan lagi dan lagi. at the end, customers will be on hold for quite sometimes. kalau kene talian yang percuma, forgiven lagi. kalo dapat hotline bodo airsia yang RM1.++ per minutes? tidakkah rasa mcm nak maki hamun dan seterusnya akan ranapkan semua pahala2 yg dikumpul bermula waktu subuh dinihari tadi?

satu lagi, keje kononya sales consultant. tp bila orang nak mintak tlg, itu tatau, ini tak sure, pastu yang ini orang lain jaga... errrkk... bukan ke part of their job utk pastikan yang customer2 ini dapat cari apa yang dihajati? or paling tidak tolong channelkan ke mana2 bhg yang might can resolve the problem? susah sangat kah? apa yg aku tgk, mereka lebih suka lagi cakap "tatau" dan sambung borak gelak2 bajet hot pasal mamat indon telinga besa yang ngorat dia tadi. wadehel.

kenapa ye, kenapa!!!! kalo rasa dah muak nak mamps dengan kerenah manusia, haa.. baik keje ngan mesin or kambing




1 comment:

S.U.F.E.E.N.A.N said...

Orang kita...apa nak kata..macam mangkuk caserol jerk s*kor2..

*tumpang hamun