Tuesday, 2 August 2011

yang aku nyampah



korang pernah? pernah kalu berurusan dengan mereka2 di kaunter (gomen/private) dan dihidangi oleh ayat2 sentap begini. kalo aku kene hadap ayat2 mcm ni, mmg berasap

scene 1
"en.polan?oo dia takde kat tempat dia, bole call lagi skali tak?"
kan ke best kalo dia kata
"en.polan?oo dia takde, mungkin keluar sekejap. berkenaan apa ye, bole saya bantu"

scene 2
"cik.polan? tak nampak plak dia harini. oo, kalo berkenaan hal tu mmg dia je yang tahu n bole u beri update, itu bukan bidang keje saya"
kan ke best kalo dia kata
"cik polan takde harini. berkenaan hal tu nt saya cuba dapatkan bantuan, mungkin ada yang dpt membantu, cik tunggu sekejap ye"

scene 3
"en.polan pergi kursus/training/hari kecemerlangan/majlis sambut poser."
"bila ye saya bole telefon balik"
"itu kene cuba la sampai dpt, sy tak pasti"
kan ke best kalo dia kata
"en.polan hari ni ada urusan, dia mungkin balik petang2 sikit. bole saya ambil pesanan or tinggalkan phone number utk sy maklumkan pada dia nanti?"

scene 4
"ooh, keputusan belum keluar, meeting cancel haritu"
"cik tahu tak bila coming meeting?"
"ooh kite tak pasti la plak, sbb bukan senang nak kumpul semua org meetg"
yer.. mmg kite dilahirkan utk buat call n follow-up jer der. mmg suka la melukut2 centuh.

scene 5
"dokumen A, betul ke u dah hantar, ai tak nampak atas meja ai"
bila dah terang terangan dia yang salah
"cikpolan takde nak harini, tatau bila dia akan masuk ofis balik"
"tp dokumen tu urgent n need to be sent on time"
"cik... bukan dokumen tu aje ye yang kami kene handle, banyak lagi bla bla bla"

ko ada dokumen 2 lai ke 3 lori ke, bukan masalah aku. ape salahnya kalo mohon maaf or berbudi bahasa sikit? ingat semua customer makan orang ke? sbnrnya kesilapan asal adalah dia yg lupa/tatau mana dia letak form tu, yer la sbb hantar kol 4pm dah kannn. maklum la, time tu dah kalut nak balik!keje sampai kol berapa nyah? ooow... keje abis kol 5, tp 4pm dah tutup PC eah?


scene 6
"mahaf la cik, mmg takle buat apa2 rini, system kami dowwwwwwwwwwwwwwnnn"
yea right, dah berpeluh ketiak aku menunggu berjam2 dengan mengambil ticket number bagai..... T__T. effort sikit bleh?? letak le notice ke apa. best lg kalu dia dah put on hold 10-20mins. selama itukah utk check system?


NO SENSE OF URGENCY!

if you r dealing with people, have a manners please. kalu muka nak kelat duplohpatjam, sila keje ngan machine. titik. you r paid ok.


tocheh.


**selamat sikit pahala pose aku rini, sbb aku merempan di malam hari hehe

6 comments:

Khairiyah aka Kerry said...

heheh kak suffe,

kery dulu keje kerajaan kejap.as RA je pun. yg sy sedih keje RA kat kerajaan ni selalu la di treat as ape je n tak di appreciate eventho 90% keje tu kite buat kottt.lg hangin if nk deal dgn bendehari..aduih kite nk tuntut gaji kan (since gaji RA per day kan).berpuluh dokumen depa..yg geram kite dh kepilkan, tp die tak cek btol2 lepas tu TANAK CEK BETUL bila kite minta die tgk kat kertas yg dikepilkan tu.siap blh angkat hempas2 lg surat kite..sakit btul ati.tak salah kot kalau die selak betul2 dari die hempas2kan..ye la,kite dh stapler celah mane plak tertanggal melainkan org tanggalkan or die terlalu mls nk selak lampiran2 tu..slalu sgt la kene..pdhal b4 anta dh double triple check dah tp alih2 dpt gak kol ckp lampiran tak disertkan..adeih...kekdg sy rs baik ganti robot je kat kaunter tu..
pengalaman sy berurusan dgn kerajaan..no offense ye sape2 yg keje bendahari kat inst. kerajaan.. hee

Anonymous said...

sepatutnya semua kaunter perkhidmatan kerajaan mempunyai piagam pelanggan yang measurable. contohnya,
1. menyiapkan tuntutan bla bla dlm tempoh 2 hari.
2. menjawab enquiry pelanggan dalam tempoh 2 hari.
dan lagi...

sbbkan diorg ni xde dateline...mmglah sampai bila2 pun xkan ada sense of urgency.

sblm ni ada piagam nak jawab call dalam 3 kali ringing.... itu pun mcm x jalan jer...

mungkin sbb xde bonus... :D

Che Kay said...

hahaha rasa macam nak jawab bagi pihak je segala scene di atas. sebab selalu je dapat call macam ni. bila kita cuba sopan santun yang memanggil pulek selalu kureng asam. huhuhu

CikW4nKemb4ng said...

Chekay: mCm mana puaka skalipon pelanggan is always right. Dah itu keje, perhal nk sentap plak kan? Bihtu gaji bulan2 tu nk consider apa?gaji buta...gaji nak tp keje camharam Opss.. Tak kira lah apa cara skalipun, budi bhs kan budaya kita :D peace!!

CikW4nKemb4ng said...

kery: mmg, kalu lias dengan bhg kewangan, hazab ok! mmg tak sah kalu tak menyumpah. so akak memahami mu :)

CikW4nKemb4ng said...

anon:

yer, dorang mmg suka berpiagam bagai ni, policy kiri kanan, prosedur setebal mungkin, bab2 implement? heh.. hanya yg penah kene jer kot akan paham. yang tak pnah kene, mmg kire nasib baik :)